ya Khaliq..I shall remember this day

Thursday, June 2, 2011



BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
 Mengapa aku diuji yer?


Manusia Bertanya : Kenapa aku diuji ?
Quran Menjawab :Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji lagi? (Al-Ankabuut : 2). Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. (Al-Ankabuut : 3)

Manusia Bertanya : Kenapa aku tidak diuji saja dengan hal-hal yang baik ?

Quran Menjawab : boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Al-Baqarah : 216)

 Manusia Bertanya : Kenapa aku diberi ujian seberat ini?
Quran Menjawab : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. (Al-Baqarah : 286)

Manusia Bertanya : Bolehkah aku menyatakan aku frust ?
Quran Menjawab : Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (Ali Imraan : 139)

Manusia Bertanya : Bolehkah aku berputus asa ?

Quran Menjawab : dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (-Surah Yusuf ayat 12 )



Kadang kala sesuatu terjadi diluar kawalan kita..
Akan dtg satu tika nya diri diuji..
Sbnrnye DIA menguji bait-bait kalimah yg pernah kita pesankan..kita nasihatkan..kita dakwahkn..dsb..
Kata-kata sang daei itu akn diuji..
Inilah ujian yg perlu ditempuhi..
Tak kesahlah siapa kita..anak,adek,pelajar,engineer,ustaz,daei,ketua dll..yg pasti setiap dari kita akan diuji..berbeza semuanya mengikut kemampuan..
Persoalannya..
berjayakah kita harungi ujian ini..?Iman ada jawapannya..
jika masih resah..maka berdialoglah kamu dgn al-Furqan..merintihlah pada ar-Rahman..
Moga kita semua selalu zikrullah dalam semua perkara..

2 JUN.. ill remember this day..




0 comments:

Post a Comment