Belajarlah dari buah melaka

Wednesday, June 15, 2011
 Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

salam alayk...


Memoria
3.35 petang : Makkatul Muqarramah
8.38 malam : Malaysia truly asia

Mood : puitis 

Merenung sejenak ke jam tgn hitam yg ak sangkut di meja..
Masih cantik dan elok lagi jam yg menunjukkan waktu Mekah setahun yg lalu..
Aku terus memandangnya..
jam yg berharge rm20 ni smmgnya dibeli utk tujuan ‘short term’ digunakan ketika menunaikan umrah..
tiap kali memandgnya,mengingtkn diri ni ketika di tanah suci..
syukur Allah masih memanjangkan usianya..dan..

ahh..
sesedarnya minda ini kembali bertapak dsini..
Allah juga telah memanjangkan usiaku rupanya..
ketika post ini ditaip..maka berganjaklah umurku ke 20an..
syukur pada ilahi masih lg hidup dlm nafas merafa’kanNya dan masih thabat dlm perjuangan ni..

puitis mood : turned off~~~

Kembali ke tajuk


merelevankan tajuk..

7jun 2011..
20 tahun lalu tika ini ibuku sedg berada di hospital susah payah melahirkan aku..
Maka 20 tahun kemudian..jadilah aku seperti hari ini..

Hari yg seakan hari biasa shj buatku sebenarnya..
Krn ak rase hari ini lebih berhak ak tujukan kpd ibuku..;)

Still..mane part buah melaka ni..?

Hmm..pada hari tu, ntah knapa aku terase nk buat sesuatu pade ibondaku..
Trus terpk nk buat kueh onde2 atau buah melaka..
Ntah dari mne dtg smgt nk buat kueh..

Maka aku turutkn shj kehendak murni ni..

Trus keluar..beli barang2 kelengkapan..
·         Tepung Pulut
·         Gula melaka
·         kelapa parut yg putih di gaul garam
·         air pandan
·         pewarna hijau
·         garam (dah ade)
·         air (xperlu dibeli)

1st time buat kueh buah melaka..

“biar betul aku ni..”
“betul ni..”
Beberapa kali bertanya dn menjawab persoalan sendiri..

Kebiasaanye buat lauk2 biasa shj..
Dan kebiasaan styleku memasak  ialah..

Komennya :-

“sedap 2 okela.. bole tahan rasenye tp napela presentation out..selalu nmpak burok je”
Iyalah..sememangnya ak jnis tdk begitu mementgkn rupa ..

Jadi,
Harus mnyedari hakikat bkn chef..
Jadi mgkin ad nervous disitu..tp xdiendahkan..
Trus keluar ke pekan mmbeli brg2..

Dugaan juga..
Ad beberape brg yg tkde mcm tepung pulut..
Singgah di giant..
Yg dibelinya tepung gandum.. (clap2)

Menuju ke kedai lain..kedai kek aliza
Tutup..
G kedai satu lagi..bismi store
Bukak..

Berjaya beli.

Tapi tepung ubi kayu..

(apekahhh..)

Terlupe sbnrnye perlu beli tepung pulut..
Teringt mgkin ad dpeti ais umah..
Yes.ade.
Tepung beras.

Allahurabbi.......napelah aku gini nih..
puas memujuk hati jangan mengeluh..
Allah tgh tgk usehe ak ni..!

"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh,Allah beserta orang-orang yang sabar." - [Al-Baqarah:153]
                                                                                                                                                                             
G kedai lain sambil berzikir ‘tepung pulut’..
Smpai ak mnyedari sekeliling memandangku pelik..

Ahh..zikir mngingatiNya lebih baik..

Alhamdulillah..
Mision : accomplished (so far)

~~~

Hasil
Dimulakan dgn Bismillah
Ak mnyedari kesenangan mmbuat kueh ni..
Teliti mebuatnya..mahu membuat dgn cantik..
Menepis segala tohmahan sebelumnya..chewah~~~~~
Bulat sama saiz..
Hijau sama hijau..

Akhirnya.. siap..

Berpuas hati kerana melihat agk cantik kueh tu..
Menyalahi style kebiasaan..

Tp xapalah..
“mgkin aku tere dah” naluri berkata

Dah siap hidang..
Hanya tggl  mnunggu ibonda dan ayahanda pulang..
Xsbar mahu serve mereka di hari kelahiran ku..
Mgkin hikmah sudah tertera drpd kesusahan ku sbntr td..

Akibat kecantikan kueh tersebut..
Kemudian terfikir mahu merasa..
Jadi ku turutkan lagi hati sanubari..

“Bismillahirrahmanirrahim”..

MasyaAllah..astaghfirullah..
tidak seindah pandangan..

report: xboleh makan apatah lg dihidang..!

aku memandng kueh tu..

“ya.. Allah..”

Mujur shj xhidang kpd ibonda dgn tema “surprise” yer..
Maka ak termenung sejenak..
Smbil memandang kechomelan kueh tu..
cube mnyingkap hikmah mungkin..
rse berdosa kerana ianya ‘langsung xboleh makan’

makanya terfikir..
buatlah cantik mana pun kueh..
gebu.bulat.cantik.menarik.the bom.
tp jika ia menepati tema ‘langsung xboleh makan’
xde gunanya semua kcantikan lahiriah wa zahiriah tuh..

trus mencari erti..memaknakan diri..

cuba mmbuat perbandingan dgn caraku..

“rupa bkn prioriti..tp rasa itu lebih dinikmati”

Mgkin bukan saje2 Allah beri kurnia pde caraku yg selalunya sedap pada rase wlpn kurang indah di mata..

Mungkin.mungkin...

~~~
Pengajaran

pengalaman yg nampak kecil bkn..?

tp apalah guna jika tidak mengertikan diri dan memaknakan diri dari segenap perkara,setiap masa dan segenap segalanya..!

“make the whole world as ur classroom..learn!” – madam Roose Subki

Mahu tertawa dgn pgalaman sendiri..
Tp perkara bgni..ambil ibrah lg baik kn..

1.  biar sesukar mana perjalanan menuju matlamat..jgn sesekali meletakkn noktah d prtengahan jalan..begitulah juga spt kehidupan kita dalam jalan perjuangan..in baru kecil situasinya tp aplikasi ibrahnya masih sama..

"Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?"(al-Ankabut:2)


2. bkn keutamaan utk meletakkn diri di atas matlamat..but the journey into it dat counts.it is called the process.ikhtiar..!!

Ingat tak kisah burung ketika mana Nabi Ibrahim dibakar..?
Kisah bagaimana Nabi Ibrahim dibakar oleh Raja Namrud. Ketika Nabi Allah Ibrahim mahu dibakar oleh api yang besar, seekor burung kecil segera mengambil air dgn paruhnya lalu titiskannya atas api yang besar tdi..
Maka perbuatan itu ditertawakan oleh burung2 lain yg lebih besar..

“apa gunanya air yg setitis itu?” sindir burung besar..
“Untuk memadamkan api yang membakar kekasih Allah Nabi Ibrahim,” jawabnya
“usaha yang sia2!adakah api yg sebesar itu mampu dipadamkan oleh setitis air?’ejek burung besar lagi..

Tahu jawapan si burung kecil??

“Aku yakin bahawa Allah tidak akan bertanya kepadaku apakah dgn usahaku api itu berjaya dipadamkan, tetapi Allah pasti bertanya apa yang telah aku lakukan utk memadamkan api itu..”

Makanya..usaha wa ikhtiar kte itu yg Allah pndang..
Bkn sama ada kite sudah mncapai matlamat atau tidak..
Janji brsama tindakan susulan..!esensi perjuangan..:)

“people can always talk the talk where they should also have to walk the walk”
Subtitle(dalam bahasa puitis) : matlamat yg ingin dicapai bukan hanya di bibir  walakin melalui tindakan..

3.lahiriah.kecantikan. tidak ada gunanya apabila “internalisation value = zero.”

“Allah SWT tidak melihat kpd rupa paras kamu mahupun bentuk tubuh badan kamu, tetapi Allah melihat kepada hati dan amalan kamu. (Bukhairi&Muslim)

Begitulah aplikasinya..
Allah pon tidak memandang luaran yg bersifat sementara..

Dan beginilah wataknya..
Buah melaka..canteklah mcm mana sekalipun..
Gebulah segebu gebunya pon..
Kalu sudah “xboleh lgsung makan”
Membazir kan..?
Apa gunanya cantik tp lgsung tk boleh telan..:)

4.apabila jatuh...bangkit semula..

:begitulah kehidupan..kadang..sistemnye sudah tepat.betul..tp perlaksanaannya shj yg salah..jgn tkut utk mencuba lagi..hey..muslim muslimat harus kuat..!kte bukan lembik..berani utk gagal utk menurjah nafsi ke arah matlamat..maka istiqamahlah..!
Kerana istiqamah itu nilainya lebih tinggi kerana ianya lebih sukar bkn..?kerana ia memerlukan mujahadah..jgn mgharapkan karamah semata-mata..sedangkn karamah itu adalah anugerah.gifted.
Mujahadah itu kerja kita..
Anugerah itu milik Allah..
-beduk diketuk-

~~~

Ending

Semangat srikandi ni xgentar..
Lalu esoknya terus buat lagi..
dan kali ini ak tdk memikirkn begitu teliti tentg luarannya

dan..


Omak : “sedap buah melaka ni..tp cube gentel leklok sket..”


Alhamdulillah..niat di hati mahu serve omak tertunai juge..
Biarpn ak tdk lg memikirkan sgt psl bentuk rupa kueh tersebut..
TAPI...tapi.
Ianya bukn brmakne xpenting ye..
Cume iyalah..mak pon dapat recognize itu ialah “buah melaka”
jadi..not bad lah kn to the extent dat org tk kenal tu kueh ape..
ibarat masak ikan org kte masak ayam..hmm
jadi klu bkn bgtu maka ap yg mak ckapkn itu sudah cukup memadai bkn..?xgitu..?...

“haaah..im back to my style..better.”-monolog dalaman
“Alhamdulillah”-monolog luaran

=)

Wassalam.

p/s: 1st attemp tk berjaya.punca : daun serai yg dikisar tu jgnlah lepas blend trus tarok!tapis dulu..masok airnya sahaje yea..pastu jgnla tarok banyak2..cukuplah menepati dgn tepung pulut yang ada..dan..
pastikan ianya tepung pulut.
Owh ya..taruk sket tepung beras..sbb nk bg lembut bila dikunyah enak di mulut anda..insyaAllah,pasang niat lillahitaala..sukses akan bersama kamu.
Walau bkn pd prcubaan pertama
Noktah.





2 comments:

Mira Hana said...

adik balik nak jugak!hehe

Miftahul Khair said...

@Mira Hana

insyaAllah beres adek! ;)

Post a Comment