Bersediakah kita untuk menerima jemputan..?

Wednesday, August 24, 2011

Bismillahirrahmanirrahim


memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.


Salam alayk..
Sebak jiwa sye bila berhdapan dgn 3 hari belakangan ni..
Suatu moment yg Allah nk tunjuk sesuatu..mgkin mahu mnyedarkn hambaNya yg lain..terutama sye..

Apabila hampir mati seseorang hamba Allah maka terbahagilah dia kepada lima bahagian.
1)hartanya untuk warisnya.
2)nyawanya untuk Malaikal Maut.
3)dagingnya untuk ulat-ulat.
4)tulangnya untuk tanah.
5)amalan dan kebajikannya untuk orang yang dianayainya.

3 hari berturut2 ad saudara jiran tetangga sye yg meninggal..

Mati tidak menunggu tua

sungguh..mati itu tdk menunggu apabila kita tua kelak..tidak menangguh waktu menanti kite taubat dahulu..dan sudah tentu tiada toleransi dengan malaikat maut apabila berhadapan dgnnya..ker boleh ajak dia lepak2 dulu tunggu seminit dua nk tobat jap..?TAK BOLEH..
kerana mati itu tidak akan lewat dan cepat hatta satu saat..ingat Malaikat mcm kite,,boleh tangguh2 nk wat perintah Allah..

2 hari lepas..saudara sejiran sye..dijemput ilahi..bro n sis,,arwah baru jer 21 tahun..pkul 8pagi mulai sakit dan 10 pagi meninggal dunia..sakit yg hanya dua jam itu boleh jadi musabab arwah utk kembali kepadaNya..kita bagaimana?hmm..sye juga baru 20 tahun..tp tiada siapa boleh jamin sye akan msih menghela nafas pada esok hari..

Makanya..di waktu inilah sye rase tiada mse utk sye enjoy2 keterlaluan n keterlampauan kpd perkara2 yg mmbawa kemungkaran..kerana mati saya sudah ditetapkan di lauhul mahfuz..waktunya sudah ditetapkan..kite xde kemampuan nk tahu..tp kn selalu dgr dialog maniiissss ini..

“nnt bila sudah sampai seru sye akn berubah yg lebih baik”
“i’m a model rite now..tp sye pcaye sye akn berubah dan mula akn pakai tudung nnt”

-sory 2 say,quoted dari segolongan artis-
NANTI LEPAS PERGI UMRAH..
NANTI LEPAS PERGI HAJI..
NANTI LEPAS KAHWIN..
Soalan dan kemusykilan saye ialah..yakinkah kita ade ‘NANTI’ ini untuk kite?
Handalnya kalau yakin..
Oleh sbb itu..shbat2,bro n sis smua yg disayangi kerana Allah taala..janganlah tnggu dah tua baru nk topap amalan2 wajib yg kita tinggalkn..jgnlah bazirkan masa muda kita..kerana hakikatnya mmg kita tak tahu bahawa adanya esok lg utk kita ataupun tidak..

“Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman, beramal soleh. Saling menasihati dalam kebenaran dan dalam kesabaran.”
Surah Al-Asr:1-4

Alfatihah kpd arwah..

Mati itu ujian Allah kpd hambaNya yg beriman

Semalam..seorang lagi jiranku yg pergi menghadap ilahi..
Antara orang yg plg rapat dgn keluargaku..demi Allah..ak amt syg akan insan ini..suatu tamparan bila ak menerima khabar ketiadaannya..ak sudah menganggapnya sprti atuk kndung ak sendiri stelah kedua2 atuk ak sudah tiada..ak memamggilnya ‘atuk burn’..walaupun tidak ada ikatan darah kekeluargaan..sungguh, dialah satu2nya jiran yg mesra,rapat yg selalu bertanya dan menegur ak..senyuman tidak pernah lekang dari wajahnya..wlpn ak sudah mngkat remaja spt ini..arwah masih mganggp ak sprti ak kanak2 dhulu..perlu ditegur..dibimbing..

Banyak sumbangan arwah pada surau sini..sewaktu dia jatuh sakit baru2 ni..bbrp kali ak rse xsedap hati..mahu sgt menziarahinya..ttp tdk diizinkan..smpailah berita ketiadaannya disampaikan oleh ayahku pd waktu berbuka..ak hanya mmpu menahan air mata aku ketika manjamah makanan..

Namun ketika ak sdg menaip bait2 ini..air mata tk dpt lg tertahan utk mngalir.. sebak krn smpai ke akhir hayatnya ak tdk sempat menziarahinya..

Tp apabila mengenangkan arwah merupakan haq Allah..hanya dipinjamkan olehNya utk diriku..utk keluargaku dan utk ummah dsini..maka ak redha pemergiannya..Allah berhaq atas segala2nya..Allah berhaq mengambil nyawa siapa2 yg kita sayang..Allah berhaq uji kita,uji keimanan kita..Allah mahu mengajar utk kita redha..terima ketetapannya..ambil iktibar darinya..

Maka jika kita redha..itulah manifestasi keimanan kita kpd Ilahi..

Sabda Rasulullah SAW:-
Apabila anak kepada seseorang meninggal dunia, maka berkatalah Allah kepada malaikatNya : “adakah engkau telah mngmbil nyawa anak hambaKu?”. Para malaikat menjawab : “Ya!” Lalu Allah berkata : “Adakah kamu telah mengambil nyawa buah hatiNya?” para malaikat menjawab: “Ya!” Lalu Allah bertanya : “Apalah yg diucapkan oleh hambaKu itu?” Para Malaikat menjawab : “Ia memujiMu dan ia mengucapkan ; INNA LILLAH WA INNA ILAIHI RAJI’UN.” Maka Allah berfirman : “Drikankanlah bg hambaKu ini sebuah mahligai oujian dan kesyukuran”

Alfatihah kpd haji Bakar..

Bersiap sedialah menghadapi mati

Ingatlah bahwa Rasulullah pernah menyatakan sesungguhnya org yg paling bijak itu adalah org yg mengingati mati..

Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati- Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abidunya.

Apbila kita mengingati mati,maka kita akan bersiap dgn amal ibadah kita untuk berjumpa dgn Sang Pencipta..bertaqwa.kita lakukan ap yg Allah perintah dan tinggalkan ap yg Allah larang.

Dan hari ini..
Seorang lagi jiran ku pergi kembali ke alam baqa’..seorang nenek yg walaupn ak tdk begitu rapat dgnnya..namun ak mgenalinya..sdahpun berusia senja dan beberapa bulan terlantar di hospital..akhirnya hari ini dijemput ilahi..

Dan dlm beberapa bulan arwah berada di hospital..ade sekali arwah pulang kerumah sblum kemudian arwah sakit dan kembali ke hospital dan meninggal di sana..Allah beri rezeki utk arwah berjumpa dengan seluruh keluarga di rumahnya sebelum meninggal.. ahli keluarganya brkata..mrk sdh bersedia utk menerima kematian ni..aturan Allah itulah yg cantik..kita tidak tahu,cuma dapt berfikir dan ambil iktibar..

Semakin meningkat umur kita..semakin sdekat kita dengan kematian kita..dan semakin sedikit waktu kita utk beramal kpd Allah.. oleh krn itulah sye tdk rasa begitu ghairah meraikan hepi besday sye..ap yg sye rse patot adlh mnghargai ibu sye ketika hari itu tiba.. J.. dan semakin kita tua sepatutnya lebih hebt amaln kita kepd Allah supaya mampu menghadap Allah dalam keadaan yg diredhaiNya..

Maka kpd shbt2 sye yg masih muda ni..adlh tggjwb kte utk saling ingatkn dri kita yg makin menuju tua,,ingatkan adk2 kecil yg mereka jua akn menempuh hari senja dan ingatkn juga golongan yg lebih tua dri kite supaya bersama2 merapatkan diri dgn Allah..

Jangan jadi makin tua makennnnn..........*ok xpelah..feel free to fill in the blank

Moga2 arwah berada dalam kalangan org yg beriman..

Alfatihah..

Mati itu pasti

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Al-Imran: 185)

Sedarlah bahawa kehidupan kt dunia hanyalah sementara cuma..

Acapkali kite dgr kalimah2 sprti

“bro,hidup hanya sekali bro..chill la”

Kenapa eh xnak ckp “mati hanya sekali”..terma itu lebih tepat sye kire..
Sbb..hakikatnya..kita hidup bukan sekali..kita akan mati sekali dn  kemudian akan dihidupkan kembali berhimpun di padang mahsyar slps check point di alam barzakh utk same2 tunggu dihisab..waktu dihisab itu kite tak boleh lagi ckp

“chill lah..!”

“lepak2 dlu..”

Maka layarilah kehidupan ni dgn menganggap ia sbg suatu persinggahan menuju ke ‘kehidupan yg tidak mati2’ di Sana nnti..

Moga bingkisan kematian yg dikongsikan dapat menyedarkan sanubari kite bahawa mati itu sgt dekat..

Oleh kerana menyedari mati itu adalah pasti..sye ambil kesempatan utk memohon ampun dan maaf kpd shbt2 semua yer..mohon halalkan segala haq2 yg tdk tertunai sblum ini..

nyawa itu fana..mati itu pasti..

Innalillahi wa inna ilaihi Raji’un.

Same2 sye memohon mencuri sejenak waktu shbt2 utk sedekahkn alfatihah kpd sudara sejiran sye yg meninggal dlm 3 hari ini..mereka memerlukan ia..dan eloklah kirenya kte bykkn bersedekah di bulan barokah ini..moga Rahmat Allah bersama kalian..amin.
Syukran..
Wallahua’lam..

Salam menuju ke penghujung Ramadhan..!

~sedikit yang mengingatkan lebih baik dari banyak yang melalaikan~


I Believe..


Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

Salam alayk..

sudah lame xupdate lgu2 nasyid yg baru,
alhamdulillah,beberapa hari lepas dptlh rezeki beli album irfan makki..
beli kt cni.. KEDAI NASYID ONLINE

inshaAllah..kite beri sokongan kt mrk,mrk akn truskan prjuangan dalam medan mrk..
we do our part,they do their part, let Allah do the rest =)



Nilah die album nye..
Sye prefer spe yg meminati maher zain perlu juga memiliki album ni..
Konsep yg sama..tema ketuhanan..dakwah dlm lagu..
muzik yg fresh..kalu dgr nye mmg style maher zain..sbb MZ yg wat arrangemnt muzik..

Antara sedap dlm album ni,lagu 
1)i believe,
2)you and 1, 
3)waiting 4 the call..
ad stu lagu dalam BM version..'mabrook'

Sye mengajak sahabat2 brothers n sisters google lagu2 tu..
Cuba dgr dan hayati liriknya..
Selamat mendengar..! J
Jom ‘silent karok’ ikut lirik di bawah ni..

Irfan makki ft maher zain – I believe

When you’re searching for the light
And you see no hope in sight
Be sure and have no doubt
He’s always close to you
He’s the one who knows you best
He knows what’s in your heart
You’ll find your peace at last
If you just have faith in Him
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
My biggest wish is to see you one day

Chorus:
I believe
I believe
I believe
Do you believe, oh do you believe?

Coz I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings
You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day

If you lose your way
Believe in a better day
Trials will come
But surely they will fade away
If you just believe
What is plain to see
Just open your heart
And let His love flow through
I believe I believe, I believe I believe
And now I feel my heart is at peace

I believe I believe, I believe I believe


Lyrics: Maher Zain, Bara Kherigi & Irfan Makki
Melody: Irfan Makki & Maher Zain
Arrangement: Maher Zain


hiburan yg baik mngikut garisan syariat mampu mengetengahkan keindahan Islam tu sendiri..kan..?

I BELIEVE..do you..??

~sedikit yang mengingatkan lebih baik dari banyak yang melalaikan~



Antara ChelseaFC .Famili.Dan Persona Hijrah

Saturday, August 20, 2011
 Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

Warning awal : banyak dialog

ringing tone berbunyi..

mak : assalamualaikum..nadiah,,bila balik?

daku : waalaikumussalam mak..kem xabes lg ni..inshaAllah dlm esok ptg..

mak : oh..ok,ni mak nk bgtau mak dapat tiket CHELSEA VS MSIA free..mak dpt sponsor byk jgk 
tiketnye..mak ingat nk tgk dgn ayah ke,dgn abang..boleh ajak angah n kak skali..


daku : hmm..hmm...(ya Allah xtau nk jwb ape)..ok mak..gni ye..nnt nadiah konfimkan blek yer..??boleh?
mak : hmm,,klu cmtu kne cepatlah bgtau..
daku : ok malam ni..nnt nk kne fikir dlu pjalanan esok sbb tkut lmbt blek

off~~

5 syarat utk melakukn mksiat.ada berani?

Thursday, August 18, 2011
 Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.




~sedikit yang mengingatkan lebih baik dari banyak yang melalaikan~



BERHATI-HATI jaga hati

Wednesday, August 17, 2011
Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.



HATI IBARAT RAJA DALAM TUBUH


الا و ان فى الجسد مضغة اذا صلحت صلح الجسد كله و اذا فسدت فسد الجسد كله٠ الا و هي القلب



'ketahuilah..dalam jasad terdapat sekerat daging,bila ia baik maka baik pulalah seluruh anggota tubuh,bila ia rusak,maka rusaklah seluruh anggota tubuh,Ketahuilah bahwa ia adalah hati.''H.R.Bukhori-Muslim.



Hati orang Mukmin ialah hati yang sihat &ceria.Manakala hati yang orang fasiq(berdosa) ialah hati yang sakit dan resah. Dosa itu akan mengundang gelisah dalam jiwa.



Rasulullah s.a.w bersabda:

”Dosa itu sesuatu yang mendatangkan resah dalam hatimu”.

Dosa ialah “virus” yang menyebabkan hati sakit.Hati yang sakit mudah dikuasai oleh hawa nafsu yang ditunggangi syaitan.Apabila “raja”(hati) dalam kerajaan diri sakit,ia akan turun takhta,& naiklah “penjahat”(nafsu) sebagai penguasa baru yang akan sentiasa mengajak diri kepada kejahatan.

Firman Allah s.w.t bermaksud:

“Sesungguhnya hawa nafsu itu akan sentiasa mengajak ke arah kejahatan.”
surah Yusuf:53

dimanakah kita apabila berhadapan dengan dosa?

1.Rasa BERSALAH dengan dosa

              Pertama kali berbuat dosa,hati akan diburu rasa bersalah.Jiwa resah kerana diri menentang fitrah.Fitrah semulajadi manusia adalah baik (sewaktu di alam roh & mula-mula  dilahirkan di muka bumi ini).Jadi  apabila fitrah ini di kotori,manusia seolah-olah menentang hati kecilnya sendiri.
              Atas dasar itu pakar psikologi mengakui bahawa setiap kali melakukan kesalahan atau dosa,manusia akan diserang oleh rasa “guilty conscience”-rasa bersalah.Kesalnya bukan main& sungguh merimaskan.Rasa bersalah itu memang menyeksakan,sebab apabila berdosa manusia seolah-olah berperang dengan dirinya  sendiri.

2.Rasa BIASA dengan dosa

          Namun rasa berdosa  itu tidak lama.Jika dosa yang sama di buat kali kedua,ketiga dan seterusnya,rasa bersalah itu akan hilang,sedikit demi sedikit.Lalu akhirnya,hati itu telah terbiasa dengan dosa.Rasa bersalah tidak akan datang lagi.Ia disirna & dimamah oleh kebiasaan dosa yang berulang-ulang.Jika dulu ada air mata  yang mengalir kerana kekesalan & penyesalan tapi ditahap ini,tiada air mata lagi.
‘Alah bias tegal biasa.’

Hati telah tegar & rela  untuk berdosa terus berdosa………

3.Rasa SERONOK dengan dosa

     Dosa itu “racun” yang disalut kemanisan & keindahan.Dosa yang di lazimkan  tidak akan terhenti kesannya pada hati.
    Pada tahap ini,diri manusia  itu sentiasa mengintai peluang & ruang untuk mlakukan dosa.Rasa ketagih dengan maksiat,rasa gian dengan kemungkaran,menghantui hati.Racun dosa bertukar menjadi nikmat.Tiada lagi rasa bersalah.Bisa dosa yang terbiasa ini menjelma menjadi 
fatamorgana nikmat yang berkubu kukuh di dalam hati.

   4.Jadi PEMBELA kepada dosa

   Nafsu tidak pernah puas.Kehendaknya tiada batas.Syaitan pula ialah musuh yang tidak pernah tidur.Usahanya tidak pernah kendur.Lalu apabila syaitan meluncur laju di lebuh raya  nafsu dengan kenderaan sifat-sifat mazmumah,hati yang seronok dengan dosa itu dirasuk untuk maju setapak lagi.
     Awas ,hati yang sakit lama-kelamaan akan menjadi buta.Hati yang berada di tahap ini sangat keras kerana sifat mazmumah membarah menjadi syirik,kafir & munafik.

Hati yg sakit itu perlu berubat dan dirawat.




1) Bacalah al-Quran dan maknanya

Al – Quran merupakan kalam Allah yg diturunkan melalui malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad yg menjadi manual dan panduan kita umat manusia. Kadang hati kita tidak tenteram dan aman kerana sesuatu musibah atau masalah yg dihadapi..
Maka bacalah al-Quran kerana di dalam itu ad jwpn yg bisa menenangkan kita..
Apabila kita mahu berbicara dengan Allah,angkatlah tangan berdoa..
Jika kita mahu Allah berbicara kpd kita..bacalah al-Quran..kerna itu ialah dialog Allah kpd kita..
Hayatilah.
Fahamilah mksud nya supaya kita memahami ap yg Allah ingin bicarakan kepada kita..

2) Solat Malam

Surah al- Isra’ : 97
“Hendaklah engkau gunakan sebahagian waktu malam itu utk solat tahajud, sebagai solat sunat untuk dirimu, mudah mudahan Tuhan akan 
membangkitkan engkaun dalam kedudukan yang baik”

Rasulullah juga berkata bahawasanya org yg pling kuat adalah org yg mendirikn solat malam..
 Jadi,bangunlah solat malam inshaAllah kamu akn diberi kekuatan oleh Allah..kerana disaat2 inilah Allah menunggu hamba2nya yang bangun mengangkat tangan memohon doa..Dirikanlah solat tahajud,solat tasbih, solat hajat,solat taubat dan solat witir..

Jika susah juga,maka mulakanlah sekurang2nya tahajud sebelum subuh..bila sudah biasa..tingkatkat momentum kita..inshaAllah..Allah akn bantu.yakin.

3)Berkumpullah dengan org soleh

Ini juga penting..supaya mendapat ketenagan hati..supaya kita dapat menilai amal kita di mana..supaya menambah kekuatan pada kita utk terus berusaha menjadi yg terbaik disisi Allah..
Contohnya ialah apabila kita bersama dengan murobbi..kite duduk brsama dlm halaqah bersama 
naqib/naqibah..

“Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”

Justeru berkumpullan dengan org yg lebih baik dan lebih berilmu dengan kita supaya kita dapat meresap segala kebaikan nya utk disalurkan kepada diri kita..inshaAllah,hati akan merasa lebih bersih dan sihat..

4) Banyakkan berpuasa

Banyakkanlah berpuasa..kerana dgn itu hati kita lebih terdidik..
Dan ini jgklh merupakan cara kita utk menundukkan nafsu..nafsu ini adlah perkara yg berada dalam diri kita yg paling susah untuk ditumpaskan.jadi puasa adalah salah satu cara terbaik utk menanganinya. Mungkin bukan dgn berpuasa sekali dua shj hndk benar2 melawannya..justeru perkataan inilah yg amat penting.Istiqamah.

Jiwa kita juga akan lebih bersih apabila perut kosong..supaya kita sedar ada umat dan sadudar kite sendiri yg merasai kesusahan dan kepayahan utk makan..sepanjang masa menahan lapar.maka puasa akan melahirkn rasa simpati dan empati kita kpd mereka.

5) zikir kepada Allah

Zikrullah.

(Al-Raad : 28) 

“Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang”

Biasakanlah lidah basah melazimi berzikir..

Astaghfirullahalazim.Lailahaillallah.Lahaulawalaquwataillabillah.Subhanallah.alhamdulillah.Allahuakbar..

Rasullullah dahulupun beristigfar  tidak kurang 70x setiap hari..
Berzikir lah di hadapan Allah dengan rasa penuh kehinaan.rasa kerdil..
Supaya kita sedar bahawa kecilnya kita dengan Allah..dan betapa nikmat dan rahmat Allah itu maha luas tersedia utk kita..dan semoga hati kita sentiasa dibawah lindunganNya..




Wallahua’lam..

HATI-HATI MENJAGA HATI. J



~sedikit yang mengingatkan lebih baik dari banyak yang melalaikan~



Alangkah indah jika org Islam lebih memahami Islam

Monday, August 15, 2011
Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.


Beliau adlah Timbalan DHPP(Dewan Himpunan Penyokong Pas)..
Just  additional info..but that is not my point..the point is..


He is NON MUSLIM yet he admitted that ALLAH’S REGULATION is the best . UNLIKE SOME OTHER LEADERS..maaflah katekan.

amat rugilah sekiranya keindahan Islam diketahui dan dirasai oleh org yg bukan Islam tanpa org2 Islam sendiri melihat keindahan dan hikmah Islam itu sendiri..

Islam itu rahmat.

Islam itu selamat.

Kalau org bukan Islam mampu faham hikmah ketetapan Allah ini..
Mengapa ada yg masih mmpertikaikannya..?
Kembalilah kpd al-Quran dan Sunnah..

Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam  bersabda:

“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengaja dan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Dari lensa tarbiah : 9 pokok yg menakjubkan

Thursday, August 11, 2011
 Bismillahirrahmanirrahim


memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.

Subhanallah..
Whether it is real or not,, EVERYTHING comes from HIM.
Maka lihatlah dari kaca mata tarbiah..!
lalu anda akn yakin Allah sahaja yg maha berkuasa atas sesuatu.

Talk type no more
Enjoy the pic.tadabbur the pic.
Oh ya,shukran katheer yahoo!news 4 providing this kind of info..


1 -


Orang panggil ni sbgai 'pokok menjerit'..kedengarankah suaranya?mgkn..
-Hither Hills State Park, Montauk, New York.
 (Photo: brothergrimm/environmentalgraffiti.com)
2-
Pokok persis 'Medusa'
(Photo: beefus/environmentalgraffiti.com)

3-
Mata buaya di pokok??
ingtlah,,
'mata' Allah di mana2 sahaja.. 
(Photo: doyle_saylor/environmentalgraffiti.com)
4-
'Grass Tree' di Brisbane Ranges National Park. 
Unik kan..?
(Photo: williewonker/environmentalgraffiti.com)
5-
diselaputi cahaya bulan.
(Photo: innerdemon/environmentalgraffiti.com)

6-
mereka kata : ‘Tree conveniently moving its shadow towards the bench’
aku kata : pokok ini ruku' kepada Sang Pencipta.. :)
(Photo: heathocampo/environmentalgraffiti.com)
7-

Antara yg menakjubkan.subhanallah..the sign of the CREATOR. 
(Photo: angelfebrero/environmentalgraffiti.com)
8-
Pokok yg lapar?atau melindungi.wallahua’lam,,rahsiaNYA.
(Photo: quabidt/environmentalgraffiti.com)
9-
Pokok yg diselubungi cahaya matahari terbit..
sekali tgk seram..dua kali tgk kagum..mashaAllah!
 (Photo: frog n fries/environmentalgraffiti.com)


~sedikit yang mengingatkan lebih baik dari banyak yang melalaikan~