Bersediakah kita untuk menerima jemputan..?

Wednesday, August 24, 2011

Bismillahirrahmanirrahim


memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.


Salam alayk..
Sebak jiwa sye bila berhdapan dgn 3 hari belakangan ni..
Suatu moment yg Allah nk tunjuk sesuatu..mgkin mahu mnyedarkn hambaNya yg lain..terutama sye..

Apabila hampir mati seseorang hamba Allah maka terbahagilah dia kepada lima bahagian.
1)hartanya untuk warisnya.
2)nyawanya untuk Malaikal Maut.
3)dagingnya untuk ulat-ulat.
4)tulangnya untuk tanah.
5)amalan dan kebajikannya untuk orang yang dianayainya.

3 hari berturut2 ad saudara jiran tetangga sye yg meninggal..

Mati tidak menunggu tua

sungguh..mati itu tdk menunggu apabila kita tua kelak..tidak menangguh waktu menanti kite taubat dahulu..dan sudah tentu tiada toleransi dengan malaikat maut apabila berhadapan dgnnya..ker boleh ajak dia lepak2 dulu tunggu seminit dua nk tobat jap..?TAK BOLEH..
kerana mati itu tidak akan lewat dan cepat hatta satu saat..ingat Malaikat mcm kite,,boleh tangguh2 nk wat perintah Allah..

2 hari lepas..saudara sejiran sye..dijemput ilahi..bro n sis,,arwah baru jer 21 tahun..pkul 8pagi mulai sakit dan 10 pagi meninggal dunia..sakit yg hanya dua jam itu boleh jadi musabab arwah utk kembali kepadaNya..kita bagaimana?hmm..sye juga baru 20 tahun..tp tiada siapa boleh jamin sye akan msih menghela nafas pada esok hari..

Makanya..di waktu inilah sye rase tiada mse utk sye enjoy2 keterlaluan n keterlampauan kpd perkara2 yg mmbawa kemungkaran..kerana mati saya sudah ditetapkan di lauhul mahfuz..waktunya sudah ditetapkan..kite xde kemampuan nk tahu..tp kn selalu dgr dialog maniiissss ini..

“nnt bila sudah sampai seru sye akn berubah yg lebih baik”
“i’m a model rite now..tp sye pcaye sye akn berubah dan mula akn pakai tudung nnt”

-sory 2 say,quoted dari segolongan artis-
NANTI LEPAS PERGI UMRAH..
NANTI LEPAS PERGI HAJI..
NANTI LEPAS KAHWIN..
Soalan dan kemusykilan saye ialah..yakinkah kita ade ‘NANTI’ ini untuk kite?
Handalnya kalau yakin..
Oleh sbb itu..shbat2,bro n sis smua yg disayangi kerana Allah taala..janganlah tnggu dah tua baru nk topap amalan2 wajib yg kita tinggalkn..jgnlah bazirkan masa muda kita..kerana hakikatnya mmg kita tak tahu bahawa adanya esok lg utk kita ataupun tidak..

“Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang yang beriman, beramal soleh. Saling menasihati dalam kebenaran dan dalam kesabaran.”
Surah Al-Asr:1-4

Alfatihah kpd arwah..

Mati itu ujian Allah kpd hambaNya yg beriman

Semalam..seorang lagi jiranku yg pergi menghadap ilahi..
Antara orang yg plg rapat dgn keluargaku..demi Allah..ak amt syg akan insan ini..suatu tamparan bila ak menerima khabar ketiadaannya..ak sudah menganggapnya sprti atuk kndung ak sendiri stelah kedua2 atuk ak sudah tiada..ak memamggilnya ‘atuk burn’..walaupun tidak ada ikatan darah kekeluargaan..sungguh, dialah satu2nya jiran yg mesra,rapat yg selalu bertanya dan menegur ak..senyuman tidak pernah lekang dari wajahnya..wlpn ak sudah mngkat remaja spt ini..arwah masih mganggp ak sprti ak kanak2 dhulu..perlu ditegur..dibimbing..

Banyak sumbangan arwah pada surau sini..sewaktu dia jatuh sakit baru2 ni..bbrp kali ak rse xsedap hati..mahu sgt menziarahinya..ttp tdk diizinkan..smpailah berita ketiadaannya disampaikan oleh ayahku pd waktu berbuka..ak hanya mmpu menahan air mata aku ketika manjamah makanan..

Namun ketika ak sdg menaip bait2 ini..air mata tk dpt lg tertahan utk mngalir.. sebak krn smpai ke akhir hayatnya ak tdk sempat menziarahinya..

Tp apabila mengenangkan arwah merupakan haq Allah..hanya dipinjamkan olehNya utk diriku..utk keluargaku dan utk ummah dsini..maka ak redha pemergiannya..Allah berhaq atas segala2nya..Allah berhaq mengambil nyawa siapa2 yg kita sayang..Allah berhaq uji kita,uji keimanan kita..Allah mahu mengajar utk kita redha..terima ketetapannya..ambil iktibar darinya..

Maka jika kita redha..itulah manifestasi keimanan kita kpd Ilahi..

Sabda Rasulullah SAW:-
Apabila anak kepada seseorang meninggal dunia, maka berkatalah Allah kepada malaikatNya : “adakah engkau telah mngmbil nyawa anak hambaKu?”. Para malaikat menjawab : “Ya!” Lalu Allah berkata : “Adakah kamu telah mengambil nyawa buah hatiNya?” para malaikat menjawab: “Ya!” Lalu Allah bertanya : “Apalah yg diucapkan oleh hambaKu itu?” Para Malaikat menjawab : “Ia memujiMu dan ia mengucapkan ; INNA LILLAH WA INNA ILAIHI RAJI’UN.” Maka Allah berfirman : “Drikankanlah bg hambaKu ini sebuah mahligai oujian dan kesyukuran”

Alfatihah kpd haji Bakar..

Bersiap sedialah menghadapi mati

Ingatlah bahwa Rasulullah pernah menyatakan sesungguhnya org yg paling bijak itu adalah org yg mengingati mati..

Orang yang paling cerdik adalah orang yang sentiasa mengingati mati- Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abidunya.

Apbila kita mengingati mati,maka kita akan bersiap dgn amal ibadah kita untuk berjumpa dgn Sang Pencipta..bertaqwa.kita lakukan ap yg Allah perintah dan tinggalkan ap yg Allah larang.

Dan hari ini..
Seorang lagi jiran ku pergi kembali ke alam baqa’..seorang nenek yg walaupn ak tdk begitu rapat dgnnya..namun ak mgenalinya..sdahpun berusia senja dan beberapa bulan terlantar di hospital..akhirnya hari ini dijemput ilahi..

Dan dlm beberapa bulan arwah berada di hospital..ade sekali arwah pulang kerumah sblum kemudian arwah sakit dan kembali ke hospital dan meninggal di sana..Allah beri rezeki utk arwah berjumpa dengan seluruh keluarga di rumahnya sebelum meninggal.. ahli keluarganya brkata..mrk sdh bersedia utk menerima kematian ni..aturan Allah itulah yg cantik..kita tidak tahu,cuma dapt berfikir dan ambil iktibar..

Semakin meningkat umur kita..semakin sdekat kita dengan kematian kita..dan semakin sedikit waktu kita utk beramal kpd Allah.. oleh krn itulah sye tdk rasa begitu ghairah meraikan hepi besday sye..ap yg sye rse patot adlh mnghargai ibu sye ketika hari itu tiba.. J.. dan semakin kita tua sepatutnya lebih hebt amaln kita kepd Allah supaya mampu menghadap Allah dalam keadaan yg diredhaiNya..

Maka kpd shbt2 sye yg masih muda ni..adlh tggjwb kte utk saling ingatkn dri kita yg makin menuju tua,,ingatkan adk2 kecil yg mereka jua akn menempuh hari senja dan ingatkn juga golongan yg lebih tua dri kite supaya bersama2 merapatkan diri dgn Allah..

Jangan jadi makin tua makennnnn..........*ok xpelah..feel free to fill in the blank

Moga2 arwah berada dalam kalangan org yg beriman..

Alfatihah..

Mati itu pasti

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Al-Imran: 185)

Sedarlah bahawa kehidupan kt dunia hanyalah sementara cuma..

Acapkali kite dgr kalimah2 sprti

“bro,hidup hanya sekali bro..chill la”

Kenapa eh xnak ckp “mati hanya sekali”..terma itu lebih tepat sye kire..
Sbb..hakikatnya..kita hidup bukan sekali..kita akan mati sekali dn  kemudian akan dihidupkan kembali berhimpun di padang mahsyar slps check point di alam barzakh utk same2 tunggu dihisab..waktu dihisab itu kite tak boleh lagi ckp

“chill lah..!”

“lepak2 dlu..”

Maka layarilah kehidupan ni dgn menganggap ia sbg suatu persinggahan menuju ke ‘kehidupan yg tidak mati2’ di Sana nnti..

Moga bingkisan kematian yg dikongsikan dapat menyedarkan sanubari kite bahawa mati itu sgt dekat..

Oleh kerana menyedari mati itu adalah pasti..sye ambil kesempatan utk memohon ampun dan maaf kpd shbt2 semua yer..mohon halalkan segala haq2 yg tdk tertunai sblum ini..

nyawa itu fana..mati itu pasti..

Innalillahi wa inna ilaihi Raji’un.

Same2 sye memohon mencuri sejenak waktu shbt2 utk sedekahkn alfatihah kpd sudara sejiran sye yg meninggal dlm 3 hari ini..mereka memerlukan ia..dan eloklah kirenya kte bykkn bersedekah di bulan barokah ini..moga Rahmat Allah bersama kalian..amin.
Syukran..
Wallahua’lam..

Salam menuju ke penghujung Ramadhan..!

~sedikit yang mengingatkan lebih baik dari banyak yang melalaikan~


2 comments:

Syaza Kelyza said...

perkongsian yang sangat bagus khai :) teruskan tau .



selamat hari raya khai :)

sara E a.k.a ct said...

btol tu..maut x mengenal kita..kalau da smpai..smpai la..:)

nice entry..teruskan perjuangan yer:)
sy follow!

Post a Comment