kembara di jalan2 yg unik..?

Thursday, December 23, 2010
1. Jalan Terpendek di Dunia



Ebenezer Place, Wick, Caithness, Skotlandia, dinobatkan sebagai jalan terpendek di dunia dalam Guinness Book of Records dengan panjang 2.06m (6 '9 "). Hanya ada satu alamat di jalan itu:. pintu depan No 1 Bistro, yang merupakan bahagian dari Mackays Hotel, yang dibangunkan pada tahun 1883. Pemilik bangunan hotel pada saat itu, diarahkan untuk melukis nama di sisi terpendek dari hotel itu. Rasmi dinyatakan jalan itu pada tahun 1887.

2. Jalan Tersempit di Dunia


Spreuerhofstraße adalah jalan tersempit di dunia, ditemukan di kota Reutlingen, Baden-Württemberg, Jerman. Mulai dari 31 cm (12 inch) pada bahagian yang paling sempit, dank 50 cm (20 inch) di bahagian terluas nya. Jalur ini dibangunkan pada tahun 1727 oleh pekerja-pekerja pemulihan setelah daerah tersebut benar-benar hancur oleh kebakaran hebat tahun 1726 dan secara rasmi terdaftar di Pejabat Pertanahan sebagai City Street Number 77.

3. Jalan Tercuram di Dunia


Baldwin Street, di bahagian pinggiran kota yang tenang dari kota Dunedin, New Zealand, terkenal sebagai jalan paling curam di dunia. Jalan ini terletak di pinggiran Timur Utara Valley, 3,5 kilometer timur laut dari pusat kota Dunedin. Sebuah jalan lurus singkat dengan panjang 350 meter, Baldwin Street berjalan ke timur dari lembah Creek Lindsay di sisi Signal Hill. Pada kemiringan maksimum, kemiringan Baldwin Street adalah kira-kira 1:2.86 (19 ° atau 35%) - yaitu, untuk setiap 2,86 meter horizontal, kecuraman naik sebesar 1 meter. Kecuraman jalan itu tidak disengaja. Seperti banyak bahagian lain dari Dunedin.

4. Jalan Paling Berliku di Dunia


Lombard Street adalah jalan yang paling berliku di dunia dan dapat ditemukan di San Francisco. Ini hanya bahagian dari Lombard Street yang panjang dan bahagian berliku terdapat di Rusia Hill antara Hyde dan jalan-jalan Leavenworth. Batas kecepatan hanya lima mph dan Anda hanya boleh memandu kenderaan di satu arah, iaitu ke arah bawah. Di kedua sisi jalan terdapat rumah-rumah mewah yang paling mahal, rumah kota dan kondominium yang paling dicari orang banyak. Dibangun awalnya kerana kenderaan tidak dapat mengatasi kemiringan, jadi dibuat berliku sehingga lebih mudah dilalui.

5. Persimpangan Paling Membingungkan


The Judge Harry Pregerson Interchange terletak di Los Angeles, CA, dan merupakan salah satusimpang susun paling rumit di negeri ini. Persimpangan ini dibuka pada tahun 1993.

6. Jalan Tol Terpanjang di Dunia


Australia Highway 1 adalah jaringan jalan raya yang membelah benua Australia, bergabung dengan semua ibukota negara daratan. Dengan jumlah panjang sekitar 14,500 km (9,000 batu) itu adalah jalan raya nasional terpanjang di dunia, bersama dengan Jalan Trans-Siberia (lebih dari 11,000 km [6,800 batu]) dan Jalan Raya Trans-Canada (8,030 km [4,990 batu]). Setiap hari lebih dari satu juta orang melintasi jalur ini.

7. Bulatan Terbesar di Dunia


Tidak banyak orang yang menyedari hal ini ketika mereka sedang mengemudi di sekitar Putrajaya, terutama dekat Jabatan Perdana Menteri. Cubalah untuk menjernihkan fikiran dan amati saat anda memandu, dan anda akan segera menyedari bahawa anda memang sedang memandu di sepanjangbulatan terbesar di dunia itu. Alasan orang utama tidak mencatat adalah kerana mereka cenderung berfikir itu hanya sebuah bukit. Panjang keliling bulatan ini sekitar 3.4km.

8. Jalan Terlebar di Dunia


Anda harus melihatnya untuk mempercayainya. Sembilan jalur lebar, dengan taman berada di tengah-tengah antara arus lalu lintas yang berlawanan, ini adalah jalan terluas di dunia. Mereka dengan kecepatan yang cepat dan kaki panjang akan beruntung jika mereka sampai ke sisi lain dengan perubahan dua lampu lalu lintas yang ditempatkan di setiap persimpangan jalan. Sebuah tempat penyeberangan pejalan kaki biasanya memerlukan beberapa minit tambahan. Beberapa landmark utama Buenos Aires dapat dilihat di sepanjang jalan, terutama, Obelisk tersebut.

9. Jalan Kota Terpanjang di Dunia


Yonge Street, jalan arteri utama antara Danau Ontario dan Danau Simcoe di wilayah Kanada Ontario, yang memiliki panjang 1,178 batu (1,896 km). Panjangnya kira-kira jarak dari San Diego, California, ke Seattle, Washington. Dimulai pada tepi tasik Toronto dan di sepanjang jalan Highway 11 sampai Rainy River, Ontario, di perbatasan Minnesota.

10. Bulatan Paling Membingungkan


The Magic Roundabout di Swindon, Inggris, dibangun pada tahun 1972 dan terdiri dari lima-bulatan mini diatur dalam lingkaran. Namanya berasal dari rancangan bersiri television kanak-kanak yang popular The Magic Roundabout. Telah terpilih sebagai persimpangan paling menakutkan keempat di England. -go-killz

2 comments:

Syaza Kelyza said...

nice info khai ! suka baca :D

good luck untuk khai degree nanti ;)

Miftahul Khair said...

tq syaza..
smela ekk!;;)

Post a Comment