Soal hati..sukar dimengerti

Thursday, July 14, 2011
Bismillahirrahmanirrahim

memanjatkan kesyukuran kehadrat ilahi..salam dan selawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya.



Baik,post kali ini adalah bertujuan utk pencerahan kpd yg berkenaan dan makluman juga utk yg blum mengetahuinya..moga diperjelas segala kalimah yg dinyatakan..:)

Hari ini Allah mengujiku lagi..

sbnrnye sye adlh org yg tdk selesa berbicara mngenai soal ini..ttpi krn kekerapan yg berlaku 
mmanggil sye utk mmberi pencerahan..

Sye tdk mnjawab persoalan itu..dan tdk pernah mnjwb ap2 pn berkenaan soal ini sblm ini..mgkin krn kelihtan sye jenis yg relax saje dan cool2 saje mnangani hal ni membuatkn org berfikir sye tdk serious menafikan..

Maka serba ringkas sye buat pencerahan..

“MAAF..tika ini sye mahu tumpukan cinta saya kepada sang Pencipta, kpd kekasihnya Rasulullah S.A.W dan perjuangan ini..”

Dan

“MAAF, diam dan senyum dan relax..BUKAN beerti setuju”

Sebab Musabab

sye ingin mengambil beberape asbab yg tlh dikongsikn oleh sahabat sye..(Qaseh Mawaddah)..dgn sedikit penambahan..

sebab-sebab saye tak dapat menerima anda:

1~Yang paling utama

Menyahut kalam Allah

surah al-Isra : 32 ;

dan janganlah kamu menghampiri zina, Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)

cantiknya ayat ini Allah mengingatkan kte bukan sekadar tidak melakukan zina bahkan TIDAK MELAKUKAN APA2 PERKARA YANG MENDEKATKAN DIRI KEPADANYA..

bercinta? Yer.. ia menghampirkn diri ke arah situ..

bercinta yang halal itu HANYA selepas nikah..maafkan saya andaikan SAYA JUMUD.katekan ape sahaja terma yang boleh memuaskan hati kamu.tp maaf. Hati saya milik Allah dan Rasul dan perjuangan dakwah di kala ini..Bahkan sye rasa berdosa mengambil hati kamu krn seharusnya hati kamu milikNya jua di kala ini..

2~ Kerana anda propose saye depan2...

saye tak boleh terima cara ini..seriously...pade saye, (ini pendirian peribadi) anda belum ckup serious dgn saye since anda propose saye depan2...kalau propose depan2, ramai je org boley buat..tapi BERAPA RAMAI YG BERANI PROPOSE DEPAN WALI EMPUNYA DIRI ??



Kalau suka jumpalah ibu bapa. Sayangnya tiada yang berani, tanda tak bersedia. Kalau tak bersedia,kenapa nak bercinta? 


3~ sebab anda still xready pon nak akhiri ikatan bersame saye dgn 
PERNIKAHAN...


saye minx maaf...
mgkin dulu saye xbegini dan setegas ini..tapi people change better kan?so, hak ke atas saye utk menjage diri sebaiknye sebelum dimiliki oleh dia yg berhak..saye tak yakin saye boleh jaga batas antara kita kalau saye terima anda skrg....saye tak yakin boleh pertahan syariat sekiranya saye terima anda skrg..dalam tempoh mase yg masih lama utk menempuhi jalan menuju ke gerbang perkahwinan..macam2 boleh jadi..n saye tahu saya still xckup kuat utk mnjaga segalanya masih di landasan syariat utk tempoh mase yg lame...kerana kite taw kite manusia yg punya nafsu yg ckop kuat..maka ape salahnya saye nak mengelak sebelum terjerumus??


4~sebab anda tidak berada di dalam sof perjuangan yg saye tempuhi ...

adakah anda jenis yg hanya menjage urusan sendiri?

‘makan,minum,solat 5 waktu,kerja,gelak ketawa,jge tepi kain sendiri,balek,tdur..?’

Demi Allah,sye tdak boleh terima insan yg  rutin dan pemikiran spt ini..

“Self-centered” mungkin terma yang tepat..

Maaf lg sekali..sye tidak boleh jika bertemu org yg tidak memikirkan masalah ummah..masalah jiran,sahabat,org sekeliling,isu umat Islam apatah lg..maka jika kmu begini..xperlu kenal saye..
Kerana..saye mahu lahirkan pejuang Islam..hidup dan mati diintima’kan dgn Islam dan keranaNya..maka ‘walid’ nya juga harus begitu..itulah keutamaan saye..

“Perjuangan dakwah”

Dan...
sekali telah saye intima' diri pade jalan perjuangan ini, TIDAK AKAN SEKALI-KALI saye tggalkan....PERJUANGAN ini telah saye kenali sebelum menemui anda...PERJUANGAN ini telah saye bersamanya sebelum saye menemui anda...PERJUANGAN ini yg akan saye bawa hingga ke akhir nafas nanti...PERJUANGAN ini yg akan saye bawa sbg saham utk saye ke syurga..MANA MGKIN SAYE AKAN TGGALKAN PERJUANGAN INI??

bagaimana akan saye harapkan anda membantu menguatkan saye ketika lemah andai anda sndiri tak faham PERJUANGAN ini?

bagaimana akan saye menjadi sayap kiri perjuangan suami yg saye cintai andai anda sendiri tdak berada dlm PERJUANGAN ini?

bagaimana akan saye harapkan anda bersama saye mendidik mujahid-mujahid kecil saye utk berjuang demi Islam nanti...andai walid mereka itu bukanlah seorang pejuang?


maka kepade yang berkenaan...

saye minta maaf...maafkan saye...saye tdak pernah merasekan ape-ape kelebihan pade diri saye utk sewenang-wenangnye saye menolak anda-anda....namun, saye pentingkan fikrah teman hidup saye..fikrah seseorg dibuktikan melalui hala tuju hidupnya...hidup kerana apa..mati kerana apa...saye harapkan seorg lelaki yg jelas fikrahnya dan turut bersame saye sanggup mewakafkan diri dalam jalanPERJUANGAN ISLAM yg saye miliki saat ini..kerana saye mengharapkan agar generasi saye adelah generasi yg mnjadi pewaris risalah dakwah Rasulullah s.a.w. sekaligus menjadi penerus kebangkitan Islam...

Kesimpulan

Post ini tidaklah berniat mengaibkn siapa2..atau ditujukan kpd siapa2..apatah lg merasa diri ini hot stuff or watsover,,NAUDZUBILLAH TIDAK.demi Allah,sye juga bukanlah siapa2 untuk memilih yang terbaik..
Cuma sudah lama sye mahu beri pencerahan ini..dan inilah kesempatan yg sye ad utk memberitahu dan rasanya..

insyaAllah!!

inilah entry yg PERTAMA dan TERAKHIR sye post mengenail soal2 hati ini..(geli makk)

Maaf andai tersalah bicara..Cuma satu yg saya mahu pesan..
Kalau kamu merasakan nilai seorang hawa itu tinggi, bahkan kamu hormat dia sbgai seorang muslimah, jangan nyatakan cinta kamu padanya,apatah lagi propose depan2,minta mahu berkenal,sesudah itu berhubung,lalu bercinta,kemudian berjumpa dan ber ber ber lagi wallahua’lam,,naudzubillah..itu bukan cara Islam dan itu beerti kamu tdk mengangkat kesucian dan kehormatan seorang hawa..Nyatakan dan luahkan kpd Allah..Biar dia yg menentukan jalanmu dan rezekimu..! insyaAllah!!dan jika sudah bersedia..ikutlah yg disyariatkan..panggil org tgh yg boleh dipercayai..nyatakan hasrat mahu taaruf..kemudian jumpa ibonda dan ayahanda..begitu caraNya..

jika tidak mahu dan tidak selesa dengan cara ini..NAHH TERPULANG..ini cara yg Allah beri..tak mahu,,ya silakan mencari seorang hawa yang lain..=)


"Bukan ak menolakmu kerana menyatakan kamu tidak bagos..
kerana diriku jua tidaklah sebagus mana..
oleh itu biarlah hanya DIA  dahulu yg menjaga hati ini..
hingga saatnya tiba.."

mari jaga dan BERSIHkan hati!

“Wallahutaa’la a’lam”

p/s : mok cik mude lg..baru 20 tahun..tk bersedia lg okeh..dun try dis at home
p/s 2 : terima kasih kepada angah QASEH MAWADDAH atas sandaran di atas..kamu tahu

4 comments:

QASEH MAWADDAH said...

=D

Wireless said...

salam alaik~ onee chan :) i do agree with all your points and you've helped me to make my grip on this stuff more solid and concrete. Semoga ALLAH memberkatimu!

Anonymous said...

Ini lah seperti yang sepatutnya

Ina Abdullah said...

nak copy sikit, lama cari point ni..hehe

Post a Comment