Selamat Hari Raya Aidiladha

Wednesday, November 17, 2010

Bismillahirrahmanirrahim..


Assalamualaikum..ana dcini nk ambil kesempatan ucapkan selamat hari raya aidiladha kpd semua muslimin wa muslimat..disamping meraikan hari yg mulia ni, same2lah kite menghayati fadhilat2 Aidiladha,,bagaimana pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail dan juge kewajipan menunaikan Haji bg mereka yg mampu..

bagaimana dengan pengorbanan kite..?
banyak definisi pengorbanan yg boleh diterjemahkan..

bg ana...InsyaAllah,,dgn meneruskan ibadah qurban ini dianggap suatu pengorbanan yg mulia apabila daging qurban itu diagih2kan kpd fakir miskin dgn harapan dpt membantu mereka yg susah dan saudara kta yg tidak berkemampuan..jd ana fikir pngorbanan ini sgt bermakna krna dgn berkorban kte berkongsi..kesenangan dikongsi dgn yg kurg mampu..tidaklah rugi kerana yakinlah bhswnya Allah akan balas pengorbanan kite tu insyaAllah..Jika semangat suka berqurban ini meresap ke dalm setiap jiwa manusia,ana dicni percaya akn wujudlah kedamaian bkn sahaja di dlm hati bahkan dlm kalangan muslim sndiri lantas mewujudkan satu ukhuwah yg teguh..insyaAllah..


dan ingatlah...
'TANGAN YG DIATAS LEBIH BAIK DRPD TGN YG DIBAWAH' yg jge bermaksud tgn yg mmberi lebih baik drpd tgn yg menerima..

Ukhuwah tersebut diperkuatkan lg dgn ibadah Haji yg menjadi kewajipan kpd mereka yg berkemampuan(doalah same2 agar kite mampu menjadi tetamu Allah suatu hari nnti)..

Allah s.w.t.berfirman yang maksudnya:

"Dan serulah manusia untuk mengerjakan Haji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki dan mengenderai unta yang kurus (disebabkan jauhnya berjalan) yang datang dari segenap penjuru yang jauh. Supaya mereka menyaksikan berbagai munafaat bagi mereka dan supaya mereka menyebutkan nama Allah pada hari yang ditentukan, karena rezeki yang Allah telah anugerahkan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan berilah makan orang yang sengsara dan fakir."(Qur'an. S.al-Hajj:27-28)

renung2kan..fikir2kan..Carilah manfaat dan hikmah disebalik ape yg diperintahkan olehNYA..

Wallahua'lam.

SeLaMaT hArI rAyA aIdIlAdHa!

~SYUKUR PADANYA~

0 comments:

Post a Comment